Obliczanie daty Wielkanocy

Niedziela Wielkanocna wypada zawsze jako pierwsza niedziela po pełni następującej po 20-tym marca. By sprecyzować, „pełnia” nie oznacza nocy, kiedy Księżyc jest w pełni. Gdyby tak było, Wielkanoc mogłaby wypadać w różnych częściach świata w inne dni. By ujednolicić tę sytuację, kościelni astronomowie, wiele lat temu, wyprowadzili wzór obliczający datę Wielkanocy (bardzo dobry, który prawie nigdy się nie myli). Tak więc, gdy mówimy o dacie Wielkanocy i „pełni księżyca”, mówimy tak naprawdę o dacie wynikającej z tego wzoru.

Jak to było kiedyś…

Dawni astronomowie podali swój wzór w postaci tabeli. Wyszukiwano w niej dany rok i było już wiadomo, kiedy Wielkanoc powinna wystąpić. Istniała też metoda na rozszerzanie tabeli na kolejne lata.

W XVI wieku rzeczy się nieco skomplikowały – ludzie zobaczyli, że kalendarz, którego używali zaczął się mylić. Wymyślono wówczas kalendarz gregoriański, który jednak ze względu na swoje skomplikowanie utrudnił też obliczanie daty Wielkanocy. Jeden z najlepszych umysłów matematyki Carl Friedrich Gauss wymyślił zestaw wzorów, które jak sądził, będą działać. Prawie miał rację, gdyż jego pomysły mylą się tylko raz lub dwa na każde 200 lat.

Wzór z gazety

Wreszcie w XIX w., ukazał się anonimowy artykuł w czasopiśmie New York Times, podający wzór na datę Wielkanocy, który działa dla dowolnego roku. Później, w połowie wieku XX, J. Oudin wymyślił podobny wzór, ale wykorzystujący tylko działanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia (z resztą).

To znaczy, że nawet dziecko ze szkoły podstawowej będzie w stanie samodzielnie obliczyć datę Wielkanocy w dowolnym roku.

Wzór ten podaję w postaci prostego arkusza obliczeniowego. Jego obsługa jest prosta. Wprowadzamy wyłącznie żądany rok (w odpowiednie pole), wykonujemy obliczenia i dostajemy jako rezultat dzień i miesiąc – zachęcam do samodzielnego spróbowania, albo i stworzenia programu, który sam by to obliczał…

Źródło: http://www.dr-mikes-math-games-for-kids.com/easter-date-worksheets.html

Nauczyciel matematyki i przedmiotów informatycznych w Dwujęzycznych Szkołach im. Władysława Kopalińskiego w Bielsku-Białej. Autor wielu publikacji poświęconych nauce podstaw programowania, w tym „Scratch. Nauka programowania przez zabawę”, wydanej drukiem przez wydawnictwo Komputer Świat. Entuzjasta wykorzystywania nowych nowoczesnych narzędzi w czasie lekcji. Prywatnie miłośnik koszykówki i aktywnego wykorzystywania czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.