Podręcznik Scratcha

“Każdy powinien uczyć się programowania… ponieważ to uczy, w jaki sposób myśleć.”
– Steve Jobs

Scratch jest popularnym środowiskiem do nauki programowania. W całej Polsce powstają koła zainteresowań, kluby i warsztaty dla dzieci i młodzieży poświęcone kodowaniu i budowaniu robotów. Programując, rozwijamy bowiem wiele przydatnych umiejętności (rozwiązywanie problemów, myślenie logiczne, myślenie strategiczne) oraz jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć zagadnienia, którymi przychodzi nam się zajmować. Aplikacje Scratcha wspierają też rozwój artystyczny, gdyż nasze programy mogą zawierać dźwięki, rysunki i animacje.

To, co i ile stworzymy dzięki temu środowisku, zależy tylko od naszej wyobraźni.

To już moja trzecia wersja podręcznika Scratcha i jest poświęcona trzeciej wersji Scratcha, która jest jeszcze lepsza niż poprzednie. Od wydania ostatniej wersji minęło wiele czasu i pewne treści wymagały uaktualniania, a pewne napisania ich od nowa. Będę starał się przedstawić wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do tego, by sprawnie rozpocząć pracę ze Scratchem. Poznamy niezbędne funkcje, nauczymy się tworzyć kształty z wykorzystaniem funkcji rysowania. Poznamy przy tym działanie pętli.

Potem stworzymy wspólnie bardziej zaawansowane programy, a następnie przejdziemy tworzenia własnych gier komputerowych. Po tym, obsługa Scratcha nie będzie miała przed nami żadnych tajemnic i zajmiemy się rozwiązywaniem zadań z programowania. W ostatnim dziale zobaczymy jak połączyć nasze umiejętności w Scratchu z robotyką, elektroniką, czy tworzeniem aplikacji na smartfony.

Miłej lektury!
Piotr Szlagor