Programowanie w Pythonie(10): Parę ćwiczeń

Oderwiemy się na chwilę od suchej teorii i postaramy się wykorzystać to, czego się nauczyliśmy w praktyce. Poniżej znajduje się zestaw kilku prostych ćwiczeń, które pomogą lepiej zrozumieć działanie pętli for oraz list, słowników i stringów. Jeśli coś będzie trudne – zachęcam do ponownego odwiedzenia poprzednich artykułów, poszukania informacji w Internecie lub dokumentacji Pythona.

Ćwiczenie 1

W Pythonie dana jest lista imion ["Adam", "Bartek", "Cezary", "Dominik", "Edward", "Fabian"]. Napisz pętlę for, która po kolei przejdzie przez wszystkie elementy listy i wypisze je.

Ćwiczenie 2

Tym razem dany jest słownik ["Adam" : "Bigos", "Bartek" : "Jajko", "Cezary" : "Rukola", "Dominik" : "Szynka"]. Napisz pętlę for, która przejdzie przez elementy słownika i wypisze jego definicje.

Ćwiczenie 3

Masz kolejną listę liczby = [4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11]. Napiszę pętlę for przechodzącą przez elementy listy i wypisującą te, które są większe niż 8.

Ćwiczenie 4

Napisz funkcję licznik z argumentem x będącym listą, której zadaniem będzie wypisanie ile razy w liście x występuje element "nie". Przykładowo: lista x = ["tak", "nie", "nie"] powinna zwrócić wartość 2.

Ćwiczenie 5

Napisz pętlę for, która litera po literze będzie wypisywała znaki ze stringa "STEMLABS".

 

Autor artykułu: Piotr Szlagor

Nauczyciel matematyki i przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych i Dwujęzycznych Szkołach im. Władysława Kopalińskiego w Bielsku-Białej. Autor wielu publikacji poświęconych nauce podstaw programowania, w tym "Scratch. Nauka programowania przez zabawę", wydanej drukiem przez wydawnictwo Komputer Świat. Entuzjasta wykorzystywania nowych nowoczesnych narzędzi w czasie lekcji. Prywatnie miłośnik koszykówki i aktywnego wykorzystywania czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.