Raspbian na Raspberry Pi 3

Raspberry Pi to komputer wielkości karty kredytowej o ogromnych możliwościach. Ludzie na całym świecie tworzą z jego pomocą magiczne lustra, inteligentne domy, wysyłają w kosmos jako stacje badawcze, czy zwyczajnie uczą się informatyki w sposób „staroszkolny”. Na Raspberry możemy za darmo korzystać z Minecrafta czy potężnego narzędzia o nazwie Mathematica. Żeby zacząć przygodę z tym komputerem, trzeba jednak najpierw wiedzieć jak zainstalować na nim system operacyjny. Tym właśnie zajmiemy się w tym artykule.

Co będzie potrzebne?

Zanim pobierzesz i zainstalujesz Raspbiana, miej na uwadze, że do uruchomienia systemu będziesz potrzebował:

  • komputer Raspberry Pi 3 B+,
  • karta SD (min. 8 GB),
  • kabel zasilający (może być ładowarka z telefonu),
  • kabel HDMI (do podłączenia do monitora),
  • klawiatura i mysz (na USB)

Pobieramy Raspbiana

By pobrać system Raspbian, należy udać się na stronę projekty RPi i tam w dziale Downloads wybrać RASPBIAN STRETCH WITH DESKTOP. Polecam pobranie wersji zip. Możesz przejść bezpośrednio do miejsca pobierania, klikając w ten link.

Mniej więcej tak będzie wyglądał guzik pobierania systemu Raspbian

Instalacja Raspbiana

Jeśli masz już pobranego Raspbiana na swoim komputerze, to trzeba go teraz jakoś przenieś na kartę SD. Doskonale nada się do tego darmowy program do flashowania – Etcher. Pobierzesz go stąd.

Włóż swoją kartę do czytnika, uruchom Etchera, a następnie:

  • wybierz pobrany plik,
  • wybierz kartę, na której chcesz postawić system,
  • wciśnij przycisk Flash! i poczekaj około 15 minut.

Najlepsze na koniec

Jeśli wszystko poszło dobrze, to na twojej karcie SD jest działający system Raspbian. Włóż ją do slotu w swoim Raspberry, podłącz klawiaturę, monitor, a na samym końcu zasilanie i zaczynaj przygodę ze swoim małym komputerem.

Nauczyciel matematyki i przedmiotów informatycznych w Dwujęzycznych Szkołach im. Władysława Kopalińskiego w Bielsku-Białej. Autor wielu publikacji poświęconych nauce podstaw programowania, w tym „Scratch. Nauka programowania przez zabawę”, wydanej drukiem przez wydawnictwo Komputer Świat. Entuzjasta wykorzystywania nowych nowoczesnych narzędzi w czasie lekcji. Prywatnie miłośnik koszykówki i aktywnego wykorzystywania czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.